ЧЕТА И ИГРАЯ
Съставил: проф. д-р Катерина Илкова, проф. д-р Светлана Стойчева
В последните години вървят усилено дискусии, на които се обсъжда липсата на интерес към четене у децата, дори се стига до предложения да се премахне от учебните програми класическата българска литература с мотива, че децата не познават онези времена и не я разбират. След многогодишна изследователска и преподавателска работа Катерина Илкова и Светлана Стойчева стигат до извода, че основна причина за загубата на интереса към четенето у децата са готовите интерпретаторски модели, които предлага съвременната компютърно-телевизионна среда – по-лесно е да следваш измислените от друг визуални истории, отколкото сам да създаваш такива. Така постепенно се оформя поколение, чието въображение е претъпкано с клишета и което не иска да научи знаковия език на думите, още по-малко „да потъва“ в книгите. Още през 2012 г. проф. д-р Катерина Илкова и проф. д-р Светлана Стойчева разработват програма за възпитание на читателско въображение у децата.
Програмата работи с деца от втори до пети клас, които току-що са посветени в самостоятелното четене. Чрез заниманията, които се провеждат във вид на театрализирана игра, децата усещат колко по-лесно се чете, когато все повече разбираш смисъла на прочетеното. Целта е децата да бъдат провокирани сами да осъществят по-задълбочена среща с книгите, да бъдат подтиквати да преосмислят клишетата, да оценят предимствата на книгата.
Подбора на текстове от учебните училищни програми гарантира по-дълготраен ефект.